אסטמה

אסטמה היא מחלה ריאתית כרונית חסימתית התקפית המתבטאת בקשיי נשימה, צפצופים, חרחורים וכו´ האם זה חייב להמשך לנצח? האם אני חייב להמשיך לשאת את המשאף איתי לכל מקום?
תתפלאו- אפשר לעשות שינוי!! כן, יש טיפול יעיל לאסטמה!

אסטמה
אייל בן 33 הגיע אלי עם תלונה של אסטמה.
לאייל יש קושי בנשימה, שמוחמר בפעילות גופנית ובהתרגשות.
האסטמה מתבטאת לעיתים גם בצפצופי נשימה ומחנק ובשעת הלילה בנחיורת והפסקת נשימה.
אייל אובחן בחוסר איזון בטחול ובראות ובלחות רבה בגוף.
הזמתני את אייל לטיפולים פעמיים בשבוע של דיקור סיני וטווינה.
במקביל אייל החל לוקח פורמולה של צמחי מרפא סיניים שמטרתם לחזק את הטחול והראות ולהוציא ליחה.
כמו כן ניתנו לאייל הוראות להמנע ממוצרי חלב, קמח לבן, סוכר לבן, ועוד מוצרים מייצרי ליחה.
לאחר מספר שבועות של שישפור הדרגתי, הקושי בנשימה והצפצופים נעלמו, אייל כבר איננו משתמש במשאף,
וגם מסר לי ד"ש מחברתו, שיכולה לישון בלילה ללא נחירות.

מהי אסטמה?
אסטמה היא דלקת של דרכי הנשימה המאופיינת ברגישות מוגברת לגירויים שונים ומתבטאת בהצרות דרכי הנשימה, שיעול, צפצופים וקוצר נשימה. ברפואה המערבית מוגדרת האסטמה כמחלה ריאתית כרונית חסימתית התקפית.
שכיחות המחלה בקרב האוכלוסיה הינה 10% בילדים ו5% במבוגרים.

הגורמים המעוררים התקף אסטמה:

זיהומים נשימתיים- כל וירוס או חיידק שגורמים לשפעת יגרום להתקף אצל חולה אסטמה.
גורמים אלרגנים (אלרגיה)- כמו אבקנים של צמחים, מזונות שונים, שערות בעלי חיים וקרדית הבית (חרק קטן הנמצא באבק, והוא הגורם נפוץ ביותר לאלרגיה).
סטרס- מתח או לחץ נפשי הינם גורמים שיכולים לעורר או להחמיר התקף אסטמה.
תזונה- ישנה חשיבות רבה מאוד לתזונה. למשל, תזונה הגורמת לעודף ליחה עלולה לעורר או להחריף התקף.
מזג אוויר- יובש, לחות, קור, חום יכולים לגרום להתקף. תלוי רגישות ומועדות אצל כל חולה.
תרופות- תופעות לוואי של תרופות.

טיפול באסטמה ברפואה המערבית:

על קצה המזלג, הטיפול המוצע לאסטמה ברפואה המערבית כולל מתן תרופות מרחיבות סמפונות (כמו ונטולין, מקסיר, סרוונט וכו') וסטרואידים במשאפים, בתרופות פומיות או בשאיפה (אינהלציה).
חשוב לציין כי הטיפול הקונבנציונאלי מקל על הסימפטומים בזמן התקף ואם הטיפול נלקח על בסיס יומי או קבוע הוא מונע התקפות חוזרות, אך אינו מונע את התפתחות המחלה המחלה הכרונית- ולכן לא מרפא אותה.

טיפול באסטמה ברפואה סינית:

ברפואה הסינית האסטמה מחולקת למספר סינדרומים עיקריים כאשר לכל סימפטום יש דרך טיפול שונה.

1.  פתוגן (פולש) חיצוני: מחולק לרוח קור ורוח חום. בד"כ התקף שמתחיל משפעת ומתפתח לאסטמה.
2.  תקיעות בצ'י הכבד: מאופיין במועקה בחזה ועצבנות זהו התקף שמוחמר או נגרם מלחץ.
3.  חום בכבד: כמו הקודם עם יותר חום פנימי, כאן צפצופי הנשימה יהיו יותר חזקים.
4.  חסר יין בכבד: התקפות בשעות הלילה (3-5) שיעול יבש.
5.  כליות: התפקיד של הכליות הוא להחזיק את הנשימה שנכנסת, ולכן יהיה קושי בעיקר בשאיפת אויר.
6.  טחול: מערכת עיכול: חרחורי נשימה הרבה ליחה, עייפות, צואה רכה.

בכל מקרה של אסטמה קיימת מעורבות של הראות. יתכן שלמטופל אחד תהיה מעורבות של כמה סינדרומים.
חשוב להבין שברפואה הסינית תפקידי האיברים הפנימיים הם לא כמו ברפואה המערבית, ולכן, כאשר יש בעיה בכבד על-פי הרפואה סינית אין זה אומר שתהיה בעיה באיבר הכבד לפי הרפואה המערבית.

הרפואה הסינית מסוגלת להבין מדוע לאדם אחד הסובל מאסטמה יעזור מזג אוויר לח (כי יש לו יובש פנימי), ולאחר יעזור מזג אויר יבש (כי לו יש לחות פנימית). מדוע לאחד חום יעזור (כי הפתולוגיה נובעת מקור) ולאחר החום יחמיר וכן הלאה.
האבחנה חשובה כי טיפול שיועיל לאדם שסובל מלחות – יזיק לאדם שסובל מיובש, ולכן ברור למה הרפואה הסינית מדגישה שהטיפול חייב להיות מותאם לאדם ואין טיפול שזהה לכל חולי האסטמה.

לאחר אבחון מדויק של הסינדרום שממנו סובל האדם נבחר את דרך הטיפול:
הטיפול ברפואה הסינית לאסטמה מורכב מטיפול בדיקור סיני וצמחי-מרפא. ניתן לשלב את הטיפול עם טווינה- פיזיותרפיה סינית לשחרור שרירי הנשימה והרחבת החזה ע"י מתיחות מיוחדות של שרירי החזה. ישנם גם תרגילי צ'י- קונג שניתנים למטופל על מנת לחזק את הראות ולהרחיב את בית החזה.

קסם השילוב - רפואה סינית משולבת

רפואה סינית משולבת היא בעצם איגוד של מספר טכניקות ריפוי שונות: טווינה, צמחי מרפא, תזונה נכונה, דיקור סיני בשיטת האיזון (טכניקה יחודית מאוד ושונה מדיקור סיני בשיטה הקלאסית, בה ההטבה מורגשת כבר במהלך הטיפול), יחד עם שיטת תטא הילינג, דימיון מודרך, צלילים עיליים ושיטות נוספות של עבודה על דפוסים מתת המודע.

אצל ילדים הרבה פעמים רואים את הקשר הזה בצורה מאוד בולטת, כאשר הילד מפתח התקפי אסטמה לאחר פרידה של ההורים, מעבר לגן חדש, מעבר דירה וכו'

הדיקור מתבצע בין היתר בנקודות מסויימות בגוף שפותחות את החסימות האנרגטיות ומשיבות את הזרימה התקינה לגוף. מטופלים מעידים על תחושה של זרימה בעת החדרת המחט, זו נקודה פשוטה המעידה על פתיחה של חסימה. לעיתים חסימה אנרגטית תשתחרר לאחר טיפול בודד, לעיתים החסימה נפתחת ושוב נסגרת ולעיתים לאחר מספר טיפולים, זה תלוי במשך הזמן שהייתה החסימה בגוף והעוצמה שלה.

טיפים לחולי אסטמה:

כל אדם הוא אינדיבידואלי ע"פ הגישה ההוליסטית ולכל אדם טיפול שונה המתאים לו.
ובכל זאת להלן מספר המלצות כלליות:

- פעילות גופנית סדירה- הליכה, שחיה, לא להגזים גם  זהיכול להזיק, לרגישים יש להישמר במזג אויר קר.
- תזונה:   ישנה חשיבות גדולה לתזונה, ולכל מטופל יש להתאימה באופן אישי. העיקרון- תזונה נכונה ושמחה!
              באופן כללי יש להימנע ממזונות מייצרי ליחה כמו מוצרי חלב, קמח לבן וסוכר לבן - שנקראים "שלושת הלבנים".
- עישון-    להימנע מעישון - גם פסיבי.
- נשימה-  ללמוד לנשום נכון- נשימה סרעפתית אל הבטן.
- אלרגיה- להימנע מגורמים אלרגניים, למי שיש אלרגיה, לנער שטיחים, להתרחק מבעלי חיים,
              בעונת הפריחה להתרחק מאזורים בעיתיים, או ללבוש מסכת מנתח.
- סטרס-   לתרגל טכניקות מורידות סטרס, מדיטציה, רייקי , צ'י קונג, יוגה וכד'.
- להיזהר לא להתקרר- לשמור על העורף והצוואר מכוסים , להתדל לא להחשף לקור ורוח.
- חיזוק מערכת חיסונית- לחזק את המערכת החיסונית ע"י טיפול ברפואה סינית, פעילות גופנית.

מאת: אלעד שלו
פרסום ראשון :02/07/2009 14:41:08