טיפול בחרדה

חרדה היא מצב בו הגוף והנפש מרגישים תחת איום למרות שאין שום איום ממשי.
האדם עצמו יודע שהחרדה מוגזמת אולם אין בידו לשנות את המצב.
בכתבה זו נציג את הטיפול לחרדה על-פי הרפואה הסינית.

טיפול לחרדה

אורית סבלה מהתקפי חרדה במשך 4 שנים.
ההתקפים היו מלווים בדופק מואץ, הזעה מועטה, מועקה בחזה וחוסר יכולת לחשוב בהגיון או לתפקד.
ההתקפים היו יכולים להיות פעם בשבוע או כל יום תלוי במצבה הנפשי.
מרוב שהיא פוחדת שיהיו לה התקפים היא לא יוצאת לשום פעילות אלא אם היא חייבת. הפחד מההתקף הבא מגביר את הפחד שגורם להתקף הבא ולמעגל קסמים של יצירת התקפים. "אני לא ישנה טוב בלילה, נהיתי אדם עצבני ולחוץ, הבעל והילדים שלי ממש סובלים בגללי..", היא מספרת.

באבחנה על פי עקרונות הרפואה הסינית התברר שיש לאורית חוסר דם וחום בלב.
על פי הרפואה הסינית הלב הוא מקום משכנו של הנפש (shen), הדם מגן על הנפש ומרגיע אותה. במצב של חוסר דם הנפש לא יכולה להירגע ולכן יש חרדות. הטיפול של אורית כלל דיקור סיני וצמחי מרפא, כמו כן גם טכניקות להרפיה עצמית.

לאחר שבועיים של טיפול מצבה החל להשתפר התקפי החרדה ירדו בתדירותם ובעוצמתם והיא החלה לישון "כמו תינוק" לפי הגדרתה. הטיפול נמשך כשלושה חודשים ולאחר הפסקת הטיפול היא המשיכה בתרגילי ההרפיה. בתקופות שהיא חוות בהם סטרס גבוה היא מגיעה לטיפול תחזוקה.

מה זה חרדה?

חרדה היא תגובה טבעית של הגוף למצבי חירום.  כל אדם חווה לעיתים חרדה מסוימת, לפני מבחן, בנאום מול קהל, במצבי לחץ, אך בדרך כלל החרדה היא זמנית ולא פוגעת באיכות החיים.

במקרים מסוימים החרדה חוזרת על עצמה ונהפכת לחלק מהחיים ואז ישנה פגיעה באיכות החיים ויש לקבל טיפול.
החרדה מתבטאת בצורה פיזית ונפשית כאחד. לעיתים ניתן לבלבל אותה עם מחלה אחרת. בחדר מיון נתקלים לעיתים במטופלות שמגיעות עם תלונות של התקף לב שמתברר להיות התקף חרדה.

החרדה מחולקת למספר קטגוריות עיקריות:

התקפי חרדה

התקפי חרדה מכונים גם התקפי פאניקה. משמעות השם נובע מתגובת בהלה חריפה שמתרחשת שוב ושוב ללא סכנה מציאותית אובייקטיבית. אנשים הסובלים מהתקפי חרדה חווים מקרים של בהלה אשר גורמים להם להרגיש כאילו יש להם התקף לב או שהם עומדים להשתגע, ללא כל סיבה נראית לעין. התסמינים כוללים דפיקות לב, כאב או אי נוחות בחזה, הזעה, רעידות, תחושות של דקירות, שריפה פנימית, תחושה של חנק, פחד ממוות, פחד מאובדן שליטה ועוד.

אגורפוביה

מקור השם מגיעה מין השפה היוונית בה אגורה היא ככר העיר ומציינת מקום התכנסות של המוני אדם. אגורפוביה היא פחד שיוצר הימנעות ממקומות סגורים מהם המילוט עלול להיות קשה בעת ההתקף. ברמת העיקרון חרדה ממקומות הומי אדם. במצבים קשים אנשים מפחדים לעזוב את ביתם, או מסגלים לעצמם אזורים בטוחים מהם הם לא מסוגלים לצאת. האגורפוביה מתלווה לעיתים להתקפי החרדה.

Post Traumatic Stress Disorder PTSD

פוסט טראומה PTSD הינה תולדה של חשיפה לאירוע טראומתי כלשהו, כדוגמת תקיפה על רקע מיני או פיזי, פיגוע או מלחמה, תאונת דרכים, חשיפה או צפייה במוות וכדומה.

שלושה סימפטומים עיקריים נלווים לתופעת ה PTSD: "התנסות מחודשת" באירוע הטראומתי (כדוגמת הבזקים פתאומיים וחלומות בלהה), נטיות הימנעות (כדוגמת הימנעות מחזרה למקומות הקשורים לטראומה) ואובדן תחושה רגשית (התנתקויות).

כמו כן נפוצות גם תופעות פסיכולוגיות כדוגמת קשיי הירדמות, הפרעות שינה לסוגיהן ותחושת אי-שקט או פגיעה ביכולת הריכוז. בטווח הארוך עלולה להתרחש פגיעה באיכות החיים, בתפקוד בעבודה, בחיי המשפחה ועוד.

הפרעה טורדנית כפייתית -Obsessive-Compulsive Disorder) OCD)

ב-OCD האדם מוטרד ממחשבות שאינן פוסקות (אובססיות) המשקפות חרדה או פחדים מוגזמים.
אובססיות אופייניות מתייחסות לדאגה מהידבקות בזיהום, חששות הנוגעים להתנהגות בלתי הולמת או התנהגות אלימה. האובססיות עלולות להוביל את היחיד לבצע התנהגויות טקסיות- קומפולסיה, כגון נטילת ידיים חוזרת, חזרה על ביטויים או אגירת חפצים, בדיקה של פעולות שגרתיות כמו- האם כיביתי את המזגן מספר פעמים ואיטיות- ביצוע שיגרת היום באיטיות מוגזמת כמו סידור הארון במשך שעות.
כל הפעולות הללו מיועדות להפחית את החרדה הנגרמת מן המחשבות האובססיביות.

פוביה ספציפית- Specific Phobia

פוביה או בעת בעברית, היא פחד ובהלה חריפים ומוגזמים לאובייקט מסוים או למצב מסוים שאינם מעוררים תגובות כאלה בקרב רוב האוכלוסייה. לדוגמא, פוביה מחיות (עכבישים, ג'וקים, כלבים, חתולים), פחד גבהים (מעליות, מגדלים, טיסות), מצבים רפואיים (זריקות, בדיקות דם, רופא שיניים), ועוד.

כאמור, רמת הפחד אינה הולמת את המצב, ואפילו הסובלים מהבעיה מכירים בכך שתגובתם הינה בלתי הגיונית. פוביה תוגדר כך כאשר הפחד של הפרט פוגם בשגרת היומיום שלו, בתעסוקתו ובאיכות חייו. כל עוד הפחד הוא סביר הוא לא ייחשב לפוביה.

חרדה חברתית- Social Anxiety Disorder) SAD)

חרדה חברתית מאופיינת בתחושת חרדה קיצונית ומוגזמת בכל הקשור לשיפוט ע"י אחרים או התנהגות העלולה לגרום לתחושת מבוכה או הפיכה למקור ללעג חברתי. חרדה מוגברת זו עשויה להוביל להימנעות ממצבים חברתיים שונים, פחד לדבר בציבור, פחד ממפגשים עם אנשים חדשים, פחד מאכילה ושתייה בציבור ועד.
הסימפטומים הנלווים להפרעה זו הם: דפיקות לב מואצות, חולשה, נטייה להסמיק והזעה מוגזמת.
אנשים הסובלים מהפרעה זו הם בעלי רמה גבוהה של מודעות לסממנים הפיסיים של תחושת החרדה והחשש שאנשים אחרים ישימו לב, ישפטו אותם ויקבלו רושם שלילי לגביהם.

הפרעת חרדה כללית  Generalized Anxiety Disorder) GAD)

מאופיינת ע"י דאגנות יתר מוגזמת ובלתי מציאותית. אצל מבוגרים החרדה מתמקדת בנושאים כגון בריאות, כסף, משפחה או קריירה. בנוסף לדאגנות כרונית, תסמינים של GAD כוללים ביטויים פיזיולוגיים כגון רעידות, כאבי שרירים, בעיות שינה, כאבי בטן, סחרחורת ומתח כללי.
ככלל, קשה לאבחן GAD כי אין בה תסמינים דרמטיים כגון התקפות פאניקה, קוצר נשימה וכדומה, כפי שקיימות לעיתים בהפרעות חרדה אחרות. אבחנה פסיכיאטרית מחייבת כי במשך ששה חודשים ימי ההופעה של הדאגנות עולים על מספר הימים בהם הדאגנות אינה מופיעה.

הטיפול בחרדה ברפואה המערבית

הטיפול בחרדה על פי הרפואה המערבית הינו טיפול תרופתי. בעיקר באמצעות תרופות נגד דיכאון. הטיפול עשוי להועיל בהפחתת התקפי החרדה ולרוב הוא מתבצע בשילוב עם סוגי טיפול אחרים, כדוגמת תרפיה קוגניטיבית-התנהגותית ופסיכיאטריה.
התרופות הנפוצות לשימוש בהפרעות חרדה הן ממשפחת SSRI (selective serotonin reuptake inhibitors). כמו כן יש שימוש בבנזודיאזיפינים, (benzodiazepines) טריציקליקים (tricyclic), חסמי בטא (beta blockers), ו- MAOI (Monoamine oxidase inhibitors).

הטיפול בחרדה ברפואה הסינית

הנפש (shen) על פי הרפואה הסינית שוכנת בלב אך בנוסף לכל איבר יש נפש משלו. הנפש יכולה להיות מופרעת על ידי גורמים פיזיים כמו חוסר דם, ליחה, חום ועוד או על ידי גורמים נפשיים כמו מחשבות טורדניות, רגשות ועוד.
כאשר אדם הסובל מהפרעת חרדה מגיע לטיפול ברפואה סינית הוא עובר אבחון מעמיק על ידי המטפל. על המטפל למצוא מהו שורש הפרעת החרדה, מהו הגורם הפיזי והנפשי שגורם לחרדה. על פי הרפואה הסינית ישנם מספר גורמים להפרעת חרדה.

תיתכן מעורבות של מספר איברים: לב, טחול, כבד, כליות עם סינדרומים שונים של חסר צ'י, חסר דם, חסר יין, תקיעות של צ'י או דם, חום, ליחה ועוד.

האבחנה המבדלת ברפואה הסינית בין הסינדרומים מתבצעת על ידי תשאול המטופל, בדיקת הדופק הלשון וסימנים נוספים.

הטיפול בחרדה ברפואה הסינית משולבת

בעקבות ניסיון קליני פיתחתי שילוב של מספר טכניקות ריפוי להן אני קורא, רפואה סינית משולבת. הטיפול בחרדה על ידי רפואה סינית יהיה טיפול משולב של דיקור סיני בשיטת האיזון וצמחי מרפא. לעיתים נשלבים טיפול בטווינה (פיזיותרפיה סינית), שעוזר להורדת המתח השרירי הרב האופייני לאנשים חרדתיים ולהרגעה. לעיתים אף יש צורך בהתאמת תזונה נכונה למטופל. ההתאמה של התזונה נעשית בהתאם לסינדרומים מהם סובל המטופל. למשל, מטופל עם ליחה יתבקש לא לאכול מוצרי חלב, סוכר, וקמח לבן.

שתי שיטות מצוינות לטיול בחרדה הינן תטא הילינג וריקול הילינג. בשיטות אלו אנחנו נכנסים לתת המודע של המטופל ומוצאים שם את הסיבות העמוקות לחרדה.

כאשר אנו משחררים את הסיבות הללו החרדה נמוגה והאדם יכול לחזור לשגרת חייו.

הטיפול ברפואה סינית מונע את הצורך להיות תלוי בתרופות כימיות שיש להן תופעות לוואי. צמחי המרפא הסיניים לעומת התרופות המערביות נלקחים רק לזמן מוקצב ואין להם ברוב המקרים שום תופעות לוואי.

שיטה נוספת ומאוד יעילה כהשלמה לטיפול בחרדה היא הרפיה (בעזרת כלים כמו תטא הילינג, דמיון מודרך, מדיטציה). כך שהמטופל לומד להרפות את עצמו ולומד לשבור את מעגל הקסם של פחד מחרדה שגורם לעוד חרדה ועוד פחד וכו'.
ההרפיה היא כלי שמומלץ שהמטופל מאמץ על מנת שיוכל לטפל בעצמו ולא להיות תלוי בטיפול לכל חייו..

יש לציין שמתגובות האנשים, לאחר קריאת מאמר זה, כל אדם מרגיש שיש לו קצת מזה וקצת מזה, גם אם הוא אינו סובל באמת מחרדה. הרעיון הוא שגם לאנשים בריאים יש פחדים וחרדות, אך הם מסוגלים להתמודד איתם מבלי שיפריעו לאורח חייהם. האדם החרדתי צריך ללמוד צורת חשיבה שונה מזו שהורגל אליה. בסופו של דבר זה יגרום להורדת סף החרדה.

במהלך החיים שלנו אנו מאמצים לעצמנו דפוסי חשיבה, צורות התנהגות, תגובות מסוימות לרוב בכלל ללא בחירה מצידנו, פשוט מעתיקים מההורים, חברים, טלוויזיה וכו'.

חשוב להבין כי את התגובות הללו שאימצנו אנחנו יכולים להחליף באחרות מוצלחות יותר אם רק נרצה ונתמיד בכך.
אין מניעה ואפילו לעיתים רצוי לשלב את הטיפול ברפואה סינית עם טיפול פסיכולוגי, או טיפול תרופתי במידת הצורך.

פרסום ראשון :09/07/2009 14:08:50
עדכון אחרון :17/07/2014 11:09:01