קרוהן - קוליטיס

קרוהן וקוליטיס הן מחלות דלקתיות של המעיים.
כיצד מתייחסת אליהן הרפואה הסינית ומהו הטיפול המוצע? הכל על קרוהן ןקוליטיס.

קרוהן - קוליטיס

רפואה סינית משולבת- אלעד שלו

רפואה סינית משולבת היא טכניקת ריפוי אישית שפותחה בעקבות ניסיון קליני. היא בעצם משלבת את עקרונות הרפואה סינית עם דיקור סיני בשיטת האיזון (טכניקה יחודית שמטיבה עם החולה ממש בזמן הדיקור) יחד עם שיטת תטא הילינג ושיטות נוספות של עבודה על דפוסים מתת המודע.

חולי קרוהן וקוליטיס יודעים לספר על התקפים, שנגרמים בזמנים לחוצים כמו תקופות מבחנים, משברים רגשיים, מעבר דירה וכו'. הסטרס פוגע בכל הגוף וגם במעיים.

דלקת במעיים

צינור העיכול, שאורכו 7.5 מטר בממוצע, מתחיל מהפה והוושט, מתרחב באיזור הקיבה, מתעכל להיות המעי הדק, המעי הגס וסופו בפי הטבעת.
תפקידיו הם להעביר את המזון והמים מהפה אל המעיים שם הוא נספג לדם ולהוציא את הפסולת המיותרת דרך פי הטבעת.
רוב הספיגה של המזון מתרחשת במעי הדק ובמעי הגס ישנה בעיקר ספיגה של מים.

קרוהן וקוליטיס שייכות לקבוצה של מחלות מעיים דלקתיות:
IBD – Inflammatory Bowel disease
הגורם למחלות אלו עדיין לא ברור לרפואה המערבית. אחת ההנחות היא שקרוהן וקוליטיס נגרמות מפעילות מוגזמת של מערכת החיסון, הגורמת לתהליך דלקתי במעי. דלקת היא בעצם תהליך בריא של מערכת החיסון, משום שתפקידה הוא להשמיד תאים חולים או מזוהמים. במקרים של חוסר איזון, מערכת החיסון משמידה תאים בריאים של הגוף. מלבד זאת רואים קשר לתורשה, תזונה, זיהומים, גורמים סביבתיים וגורמים פסיכולוגיים.

מחלת קרוהן - Crohn Disease

מחלת קרוהן בד"כ פוגעת בעיקר בחלק האחרון של המעי הדק, אם כי היא יכולה לפגוע בכל חלק של צינור העיכול.
שכיחות המחלה שווה בגברים ונשים ופורצת לראשונה בד"כ בגילאי 25-30.

הסימנים של קרוהן

יכולים להיעלם ולחזור שוב לאורך הזמן. לכן קרוהן יכולה להיות מחלה אקוטית (אפיזודה חריפה) או כרונית (מחלה ארוכה ומתמשכת).
    בשלב האקוטי- נראה כאבי בטן, בחילות והקאות, חום ושלשולים.
    בשלב הכרוני- כאבי בטן קלים עם או ללא בחילות, שלשולים- לעתים עם ריר או הפרשה דמית, אנמיה וירידה במשקל.

כאבי הבטן יופיעו בדרך כלל בצד הימני התחתון של הבטן.

למחלת קרוהן ישנם מספר סיבוכים אפשריים, כגון:

*  הדבקויות של המעיים לרקמות ואיברים שונים בחלל הבטן.
  *  חסימת מעיים- הצרות בתוך חלל המעיים כך שהצואה לא יכולה לעבור.
  *  ניקוב של דופן המעי- מצב שדורש התערבות כירורגית דחופה (ניתוח).
  *  אנמיה- נגרמת בגלל דימום כרוני ויוצרת חולשה ועייפות גדולה.

קוליטיס- Ulcerative Colitis

קוליטיס היא מחלה דלקתית כרונית הפוגעת בשכבה הרירית השטחיות של המעי הגס. היא מתאפיינת בהתקפים, כאשר בין ההתקפים אין סימנים וסימפטומים והחולה מוגדר בשלב של הפוגה. תתכנה הפוגות ממושכות מאוד.
הדלקת נמצאת בעיקר באזור החלחולת/רקטום (כלומר ב20 הס"מ הקרובים לפי הטבעת). לפעמים היא יותר מפושטת ועלולה לכלול את כל המעי הגס.

הסימנים של קוליטיס

דימום רקטלי או דם בצואה, שלשול שלעתים הוא רירי ודמי, מספר יציאות רב, אך לעיתים תיתכן גם עצירות וחוסר יכולת להתרוקן. יתכנו עייפות וחולשה שנגרמות מאנמיה (חוסר דם), כמו גם מאיבוד נוזלים מלחים וחלבונים עקב ריבוי שלשולים.

הטיפול התרופתי הוא דומה לטיפול בקרוהן וכולל תרופות נוגדות דלקת, סטרואידים ותרופות המדכאות את המערכת חיסונית. אם נכשל הטיפול התרופתי האופציה הניתוחית הקיימת בקוליטיס היא כריתה של כל המעי הגס, דבר שמביא ל"ריפוי המחלה"..

ההדבל בין קרוהן לקוליטיס

קוליטיס היא מחלה דלקתית כרונית אך לעומת הקרוהן פוגעת במעי הגס.
בקוליטיס הדלקת מוגבלת לשכבת הרירית השטחית ואינה מערבת בד"כ את השכבות העמוקות יותר שבדופן המעי כמו הקרוהן. עובדה זו בעלת משמעות רבה מפני שבקרוהן הסיבוכים של הדבקויות וניקוב המעי יהיו שכיחים יותר.

הטיפול התרופתי בשתי המחלות כולל תרופות נוגדות דלקת, סטרואידים ותרופות לדיכוי מערכת החיסון. במקרים בהם הטיפול התרופתי לא עוזר עוברים לאופציה נכירורגית: בקוליטיס כריתה של כל המעי הגס ובקרוהן מבוצע הניתוח במקרים של סיבוכים קשים אך איננו פותר את המחלה, משום שאי אפשר להוציא את מערכת העיכול..

קרוהן וקוליטיס - רפואה סינית

על פי הרפואה הסינית מה שמאפיין קרוהן וקוליטיס הוא שילוב של עודף וחוסר.

את העודף מייצגים החום והלחות. החום והלחות הם "פולשים חיצוניים" שפלשו לגוף בדרך כלל דרך תזונה לא נכונה, כך שמערכת העיכול החלשה לא ידעה להפטר מהם. כמו שזה נשמע חום ולחות הם דביקים ומלוכלכים והם פוגעים בפעולה התקינה של המעיים.

את החוסר מייצגת מערכת העיכול- שיתכן שמלכתחילה הייתה חלשה ונתנה לחום וללחות להיכנס. עם כניסתם של החום והלחות לגוף הם פוגעים ומפריעים לפעולה התקינה של מערכת העיכול ובכך מחלישים אותה מאוד.

חולה יכול לנוע לאורך הזמן בין מצב העודף- התפרצות אקוטית לבין מצב החוסר- כרוני.

גורמי המחלה יכולים להיות מגוונים ויכולים לכלול:

תורשה חלשה של מערכת העיכול.
תזונה לא נכונה- מוצרי חלב, קמח לבן, סוכר ומוצריו, אלכוהול, מזון חריף, חומרים משמרים, תזונה שומנית, חוסר בסיבים תזונתיים וכו.
תרופות שונות- כולל אנטיביוטיקה שהורגת את כל החיידקים בגוף וכך מתים גם חיידקי המעיים הטובים שמגנים על דפנות המעי.
גורם נוסף ולא פחות חשוב הוא הסטרס שפוגע בכל הגוף וגם במעיים. חולי קרוהן וקוליטיס יודעים לספר על התקפים, שנגרמים בזמנים לחוצים כמו תקופות מבחנים, משברים רגשיים, מעבר דירה ועוד..
לעיתים קרובות קיימת אצל חולי קרוהן וקוליטיס נטיית אופי של ביקורתיות ייתר ונוקשות שגם היא מכניסה הרבה סטרס למערכת.

כרפואה מונעת, חשוב להבין את גורמי הסיכון, בעיקר במשפחה בה מישהו חולה בקרוהן או קוליטיס, מכיוון שיש סיכוי גבוה לבני משפחה אחרים לחלות במחלה.

האיבחון הסיני

כאשר באים לטפל על ידי רפואה סינית בחולה קרוהן או קוליטיס, צריך לאבחן בדיוק רב היכן החולה נמצא על הסקאלה שבין החוסר לעודף. אבחון זה הוא חשוב בגלל שהחוסר המקושר לקור והעודף המקושר לחום- מנוגדים.
אם הטיפול יחזק מדי החוסר יתחזק אבל העודף יגדל, דבר שיחמיר את המצב.
אם הטיפול יפזר מדי העודף יקטן והחוסר יגדל ויחמיר את המצב.
זוהי המורכבות של חולי הקרוהן והקוליטיס וזה נכון לגבי תזונה, לגבי תרופות מערביות, לגבי צמחי מרפא ולגבי דיקור סיני.

הטיפול הסיני

לאחר האבחנה מותאם טיפול אישי לאותו חולה. הטיפול מורכב מדיקור סיני, צמחי מרפא ותזונה.
גם הטיפול עצמו צריך להשתנות לפי הסימנים שמציג המטופל בכל טיפול.
בשלבים האקוטיים של המחלה לא ניתן אותו טיפול כמו בשלבים של הרמיסיה (הטבה).
על ידי טיפולים ברפואה סינית, שמירה על תזונה נכונה והורדת הסטרס ניתן להשאיר את המחלה במצב לא פעיל.
גם כשהמחלה במצב לא פעיל יש לשמור על אורח חיים נכון על מנת למנוע התעוררות של המחלה.

פרסום ראשון :21/07/2009 15:47:36
עדכון אחרון :29/04/2012 22:30:23