טיפול בכאב

כל אחד מאיתנו חווה כאב ולא תמיד מוצא לכך פיתרון.
רפואה הסינית הינה אחת משיטות הריפוי היעילות ביותר לטיפול והפגת כאבים.

טיפול בכאב

רובנו התנסינו בכאב בצורות שונות ובמיקומים שונים בגוף.
פיתחנו הרבה שמות לכאב- דוקר,שורף, מקרין, עוקץ, עמום, לוחץ וכו'..
למרות שכולנו חווים כאב, ויודעים מה זה, לעולם לא נוכל להבין כאב של מישהו אחר, זאת מאחר שהמסרים המועברים למוחנו על ידי הכאב מתורגמים באופן שונה אצל אנשים שונים. שני אנשים חווים אותו כאב באותו מקום, אך באופן שונה.
לכן מי שלא חש את הכאב, לא יכול באמת להבין אותו. על זה נאמר "אדם בתוך עצמו הוא גר". כמה שלפעמים היינו רוצים לשתף – "אוי אל תשאלו כמה כואב לי.." זה לא ממש אפשרי..

רפואה סינית משולבת לטיפול בכאב

שיטת הריפוי שפיתחתי נקראת רפואה סינית משולבת, זה בעצם איגוד של מספר טכניקות ריפוי שונות: טווינה, צמחי מרפא, דיקור סיני בשיטת האיזון (טכניקה יחודית מאוד ושונה מדיקור סיני בשיטה הקלאסית, בה ההטבה מורגשת כבר במהלך הטיפול), יחד עם שיטת תטא הילינג, דימיון מודרך, צלילים עיליים ושיטות נוספות של עבודה על דפוסים מתת המודע.

החוויות, האמונות ודפוסי החשיבה נמצאים בתת מודע שלנו. הרפואה הסינית מסבירה שמבחינה פיזית הן שוכנות בגוף, באיברים הפנימיים, בשרירים עצמות גידים וכו'. הרפואה הסינית למעשה מסבירה כי 99% מהמחלות הפנימיות נוצרות מרגשות ודפוסי חשיבה. הרגשות והדפוסים יוצרים חסימה בזרימת האנרגיה במרידיאנים (ערוצים בהם זורמת האנרגיה לאורך הגוף) ובהמשך יוצרים כאב או מחלה.

חשוב לציין כאן כי אף אם מדובר בכאב כתוצאה מפגיעה או חבלה, יתכן שישנה חסימה אנרגטית שלא מאפשרת למקום להתגבר ולהחלים.

נתונים כואבים

כאב הוא הסיבה מספר אחת לצריכת שירותי רפואה, יותר ממחלות סרטן ולב גם יחד.
כ-38% מאוכלוסיית העולם סובלת מכאב כרוני (כאב מתשתך שמלווה אדם לאורך חייו ומחריף עם ההתבגרות).
אחד מכל שישה ישראלים סובל מכאב כרוני.
בכל שנה מפסיד השוק האירופי 34 ביליון יורו בעקבות אובדן של 500 מיליון ימי עבודה כתוצאה מכאב כרוני.
כואב נכון..?

"כואב אבל פחות"

האיגוד העולמי לטיפול בכאב מגדיר שני סוגי כאבים:
כאב חד- כאב שמופיע ונעלם והכאב הכרוני הוא כאב שנמשך לאורך זמן.
כאב כרוני- מוגדר כמחלה בפני עצמה ומחריפה מרגע לרגע. לכאב הכרוני עלולה להיות גם השפעה פסיכולוגית שלילית, פגיעה בעבודה וביחסים האישיים, וכן, עלולה לגרום לדיכאון ולפגיעה מתמשכת באיכות החיים.

"בסוף מעגל"

משכה הארוך של מחלה, תופעות הלוואי של התרופות שהאדם צורך ושאר ההשפעות שהוזכרו לוכדים את האדם במעגל סגור שקשה להיחלץ ממנו.

הנה דוגמא: שושנה (61) הייתה קצרת רוח, מתוחה וביקורתית כאשר היא באה לטפל בכאב מקרין מהגב לרגל, שנבע מפריצת דיסק. היא סובלת מהכאב כשנה, מאז יצאה לגמלאות. היא מספרת שהכאב המקרין של פריצת הדיסק שינה את חייה והרס לה תוכניות רבות כמו לטפל בביתה, לטפל בנכד שזה עתה נולד ולצאת לטיול לחו"ל.

היא טופלה בזריקות של קורטיזון אך ללא הטבה.

לאחר מספר טיפולים בדיקור סיני  וטווינה מצבה השתפר והיא סיפרה שמעבר להקלה בכאב, מצב רוחה השתפר והיא מרגישה חיונית יותר.
בתור צופה מהצד, שלא הכיר אותה לפני הכאב, היא נראתה לי אדם שונה, הפנים שלה נראו נינוחות יותר, עם פחות קמטים והיא מחייכת, מתבדחת ומספרת סיפורים על הנכד..

מה אומרים הרופאים?

מבחינה פיזיולוגית הכאב הוא אות אזעקה שמשגר אלינו גופנו, המתריע על פגיעה או מחלה.
הכאב נגרם על ידי גירוי של קצות העצבים, עובר דרך העצב אל חוט השדרה ומשם מגיע למרכז הכאב שבמוח, שם הוא מיתרגם לתחושה של כאב.

ברפואה המערבית הטיפול הנפוץ לכאב הוא ניתוחי או תרופתי.
ניתוח הינו תהליך פולשני הכורך בחובו סיכונים לא מעטים ולכן נשמר כאופציה אחרונה.
תרופות נוגדות הכאב הן בחלקן נוגדות דלקת ובחלקן משככות כאב. התרופות יכולות לתת הקלה זמנית ע"י הרדמת קצוות העצבים כל שהכאב לא נעלם אלא לא מורגש כלפי האדם. במידה ונוצרת תלות ארוכת טווח בתרופות, אז אנחנו מקבלים בדלת האחורית את תופעות הלוואי של התרופות שבעצמן עלולוות לגרום לסיבוכים נוספים.

כאן בעצם נכנסת הרפואה הסינית. היא באה לתת מענה היכן שהרפואה המודרנית מתקשה לפעמים לתת.

מה אומרים הסינים?

"בו טונג זי טונג"- זה מה שהסינים אומרים..
המדע עוד לא הצליח להבין לגמרי מה קורה בעת הדיקור הסיני, למרות זאת שמחקרים שנעשו מראים בצורה חד משמעית כי דיקור סיני יעיל בשחרור סרוטונין ואנדורפינים. החומרים הללו הם נוירוטרנסמיטורים שפועלים בגוף בין השאר כמשככי כאבים טבעיים. זה ההסבר מדעי ליעילות הרפואה הסיני. אבל מה הסינים אומרים?

ברפואה הסינית יש משפט ידוע שאומר: "Tong zi bu tong, bu tong zi tong" ומשמעותו הינה: "אם יש זרימה חלקה אין כאב, אם הזרימה לא חלקה יש כאב".
זרימה של מה? של צ'י, (האנרגיה המחייה את הגוף). הצ'י בגוף צריך להיות בתנועה מתמדת, אם משהו עוצר את זרימת הצ'י, כגון: חבלה, דלקת או כל דבר אחר- יהיה כאב. במידה ונשחרר את הזרימה התקועה- הכאב יחלוף. הוכחה פשוטה לכך מחיי היומיום היא כשמישהו מעסה לנו את הכתפיים, הוא מצליח לשחרר כאב, הוא פשוט הזרים את הצ'י שהיה תקוע.

דיווחי תנועה, מתוך הגוף

נשמע פשוט, לא? צריך להזרים..
יש פקק תנועה, (הצ'י לא זורם) תפתח את הפקק הכאב יחלוף..
אם פקק התנועה הוא אוטו שנתקע, אתה מביא גרר ופותח את התנועה בכביש, אבל אם הכביש צריך תיקון או שהרמזורים לא תקינים, אז העבודה נהיית קצת יותר מסובכת. זה מסביר למה אנשים מסוימים מקבלים תוצאות מהירות מאוד בטיפול בדיקור סיני ולמה לאחרים דרוש יותר זמן עד להקלה בכאב.

אם נמשיך באנלוגיה של תנועה, מטרת הרפואה הסינית היא לפתוח את הפקק, אך גם למצוא את סיבת התקלה במכונית, או תיקון הכביש ומניעת פקקים עתידיים. כאשר אדם לוקח משכך כאבים הדבר משול לאדם שמחליט לא לנסוע בכביש התקוע. הוא לא מרגיש את הפקק, אבל הפקק נמצא..מדווחים עליו ברדיו.. אז הוא גם מכבה את הרדיו כדי לא לשמוע..

"להקשיב ללב לים ולכאב"

הגורמים לכאב על פי הרפואה סינית הם רבים אך ניתן לחלקם לשלושה סוגים:
  1. טראומה(חבלה)- נזק ממכה או תנועה לא נכונה.
  2. רגשות- רגשות שליליים הנחווים לאורך זמן גורמים לתקיעת הצ'י ובסוף לכאב.
  3. גורמי אקלים חיצוניים- למשל, מזגן שמכוון על הצוואר עלול לגרום להיתפסות שרירי הצוואר ולכאב.

מספר דרכים לטיפול בכאב ע"פ הרפואה הסינית:

דיקור סיני- לעיתים רבות לדיקור סיני יש השפעה רבת עוצמה ומהירה על הכאב. המחטים מניעות את הצ'י במרידיאנים (ערוצי האנרגיה) ופותחות את החסימה.

טווינה- זוהי הפיזיותרפיה הסינית. כאן ההנעה של הצ'י מתבצעת באמצעות מגע ידי המטפל. זהו סוג של עיסוי, שנעשה על הבגדים ו הואיעיל מאוד לבעיות מסוגים שונים.

צמחי מרפא סיניים- חומרי המרפא של הטבע טובים להורדת כאב ושיקום הרקמות שנפגעו. יחסית לתרופות, צמחי המרפא אינם גורמים תופעות לוואי. חשוב להדגיש  כי צמחי המרפא חייבים להיות מותאמים על ידי מטפל ברפואה סינית ולכן, רכישה של צמחי מרפא בבית טבע איננה מומלצת על ידי המחבר.

כאשר אדם מגיע לטיפול ברפואה סינית הוא עובר אבחון על ידי המטפל ברפואה סינית שמחליט איזו שיטת טיפול עדיפה, ובמקרים רבים מומלץ לשלב בין השיטות השונות של הרפואה הסינית.

חשוב להדגיש כי הרפואה סינית נותנת מענה גם למניעה של מחלות. רפואה מונעת. גם אם הכאב עבר, האדם יכול להמשיך לבוא לטיפולים, בתדירות יותר נמוכה, כדי למנוע הישנות של הכאב.

כיום ההכרה ברפואה הסינית כיעילה לטיפול בכאב חודרת לתודעה הישראלית. חבר מספר לחבר, קופות החולים מפנות לרפואה משלימה וניתן לראות רופאים רבים שמבינים את הסיכונים הכרוכים בהליכים כירורגים או בלקיחת תרופות לאורך זמן, מפנה מטופל שלו שלא מחלים מהטיפול הקונבנציונאלי לרפואה סינית. היום זה כבר לא מחזה נדיר.

במקרים רבים נעשית אינטגרציה בין הרפואה המערבית לבין הרפואה הסינית, דבר שמעלה את סיכויי האדם להבריא.

פרסום ראשון :14/08/2009 11:00:41
עדכון אחרון :29/04/2012 22:35:20