כאבי גב

כאבי גב הנם כאבים נפוצים. הם מחולקים למספר סוגי כאב המופיעים מסיבות שונות.
אלעד שלו מציע דרכי טיפול ברפואה סינית משולבת לכאבי גב.

כאבי גב

את תמר הכרתי כשהיא הגיעה לקליניקה נתמכת בבעלה.
"נתפס מלי הגב.." אמרה כשבזהירות השכבנו אותה על מיטת הטיפולים.
תמר קיבלה טיפול בדיקור סיני בשיטת האיזון. היא שכבה עם מחטים 40 דקות,
לאחר מכן הסתובבה לשכב על הבטן וקיבלה טיפול בטווינה באזור הגב התחתון.
תמר יצאה מהטיפול כשהיא הולכת לבד.
היא בגיעה למחרת לטיפול נוסף שכמעט העביר את הכאב לגמרי.
היא המשיכה לבוא לטיפולי תחזוקה לגב פעם בשבועיים.

מחקרים מראים ש- 80% מהאוכלוסיה סובלים בצורה זו או אחרת מכאבי גב
כאב גב הוא אחת הסיבות העקריות לפניה לרופא המשפחה, וללא ספק אחת הסיבות הראשיות לפניה לרפואה סינית.

סוגי כאבי גב

1. כאב שנגרם ממתח שרירי:
במצב הבריא שריר אמור להיות גמיש ורפוי ולהתכווץ במידת הצורך על מנת ליצור תנועה בגוף. שריר לא גמיש, שנמצא במתח מתמיד בגלל יציבה לא נכונה, תנועות לא נכונות, חשיפה לקור או מתח נפשי, יהיה בעל סיכוי גבוה להיתפס.
ברוב המקרים הכיווץ של השריר הוא מקומי ולא יוצר הקרנות לאיזורים אחרים (בניגוד לפריצת דיסק).

ניתן לחלק את כאבי הגב השריריים לשני סוגים:
כרוני- כאב שנמצא ברקע כל הזמן בעוצמה נמוכה. אדם יכול לגרור כאב כזה למשך שנים.
אקוטי- כאב חזק ופתאומי – מה שנקרא "נתפס הגב". כאב זה מגביל בתנועה ויכול לגרום לאדם להישאר במיטה מספר ימים. לרוב כאב מסוג זה נמשך למספר ימים וללא טיפול עד מספר שבועות.

2. כאב שנגרם מפריצת דיסק:
בין חוליות עמוד השדרה ישנו סחוס שתפקידו למנוע חיכוך בין החוליות ולשמש כבולם זעזועים.
כאשר הדיסק נפרץ או בולט נוצר לחץ על העצבים שיוצאים בין החוליות- בד"כ בגב תחתון שמעצבבים את הרגלים ולכן נוצרת הקרנה, כאב חזק, חולשה ונימול ברגלים. פריצת דיסק יכולה להיווצר בגלל לחץ רב שנים על החוליות ושחיקה או בגלל טראומה כמו תאונת דרכים.

יתכנו כאבי גב שנובעים מהקרנה של איברים פנימיים כמו הכליות כיס המרה מערכת העיכול המין ועוד..
ברפואה המערבית הטיפול לכאבי גב יהיה לרוב עם משככי כאבים, פיזיותרפיה או ניתוח.

טיפול לכאבי גב ברפואה סינית

"זה יעבור לבד", היא תשובה שלא נדיר לשמוע אותה מפי רופא, שבאמת אין לו פיתרון טוב לתת לאותו אדם. תשובה זו גורמת לרוב האנשים האלו להגיע לרפואה סינית עם תלונה של כאבי גב. כיום עם עליית המודעות בציבור ליעילות הרפואה הסינית הרבה רופאים כבר מפנים בעצמם לטיפולי דיקור סיני וטווינה (פיזיותרפיה סינית – שיטת עיסוי, לחיצות ומתיחות שמאוד יעילה לכאבי גב.) בשילוב עם שיטות ריפוי נוספות המאפשרות הבנה עמוקה של הכאב.  את הדיקו ניתן לעשות בנקודות מפחיתות כאב, מרגיעות עצבים ומשחררות שרירים.

התוצאות של הטיפול מאוד יעילות, לפעמים מפתיעות. את הטיפול במצב האקוטי יש לעשות 2-3 בשבוע. גם לאחר שהטיפול הצליח והכאב עבר - יש חשיבות להגעה לטיפולי תחזוקה על מנת שהמצב לא ישנה. חשוב להדגיש שאדם שסובל מכאב גב שרירי ולא מטפל בכך עלול להחמיר את המצב ולגרום לפריצת דיסק. אדם עם פריצת דיסק ששומר על טיפולי תחזוקה אחת ל 2-3 שבועות יכול למנוע הישנות של ההתקפים. מלבד זאת יציבה לא נכונה עלולה לגרום לבעיות שונות בגוף כמו התקצרות רגל, כאבי כתפיים וצוואר ועוד.

קסם השילוב - רפואה סינית משולבת

רפואה סינית משולבת היא בעצם איגוד של מספר טכניקות ריפוי שונות: טווינה, צמחי מרפא, תזונה נכונה, דיקור סיני בשיטת האיזון (טכניקה יחודית מאוד ושונה מדיקור סיני בשיטה הקלאסית, בה ההטבה מורגשת כבר במהלך הטיפול), יחד עם שיטת תטא הילינג, דימיון מודרך, ריקול הילינג ושיטות נוספות של עבודה על דפוסים מתת המודע.

הדיקור מתבצע בין היתר בנקודות מסויימות בגוף שפותחות את החסימות האנרגטיות ומשיבות את הזרימה התקינה לגוף. מטופלים מעידים על תחושה של זרימה בעת החדרת המחט, זו נקודה פשוטה המעידה על פתיחה של חסימה. לעיתים חסימה אנרגטית תשתחרר לאחר טיפול בודד, לעיתים החסימה נפתחת ושוב נסגרת ולעיתים לאחר מספר טיפולים, זה תלוי במשך הזמן שהייתה החסימה בגוף והעוצמה שלה.

טיפים לכאבי גב:

- רצוי לשמור על שרירי גב ובטן חזקים.
- לשמור על גמישות הגב.
- להימנע מחשיפת הגב לרוח וקור, כשנתפס הגב לשמור על  הגב התחתון מחומם.
- תרגול צ'י קונג, יוגה, פלדנקרייז, פילאטיס יכולים לעזור- מומלץ להתייעץ עם המטפל קודם.

בברכה,
אלעד שלו