שינוי חייך הוא בידך !!
קורס תטא הילינג

טיפול בחרדה

אורית סבלה מהתקפי חרדה מזה 4 שנים.
התקפים היו מלווים בדפיקות לב, דופק מואץ, הזעה מועטה, מועקה בחזה וחוסר יכולת לחשוב בהגיון ולתפקד.
ההתקפים היו יכולים להיות פעם בשבוע או כל יום תלוי במצבה הנפשי .
מרוב שהיא פוחדת שיהיו לה התקפים היא לא יוצאת לשום פעילות אלא
אם היא חייבת.
הפחד מההתקף הבא מגביר את הפחד שגורם להתקף הבא
ולמעגל קסמים של יצירת התקפים.
" אני לא ישנה טוב בלילה, נהיתי אדם עצבני ולחוץ,
הבעל והילדים שלי ממש סובלים בגללי.."
באבחנה על פי עקרונות הרפואה הסינית התברר שיש לאורית
 חוסר דם וחום בלב.
על פי הרפואה הסינית הלב הוא מקום משכנו של הנפש (shen),
הדם מגן על הנפש ומרגיע אותה.
בחוסר דם הנפש לא יכולה להירגע ולכן יש חרדות. הטיפול של אורית כלל דיקור סיני וצמחי מרפא, תטא הילינג ו
טכניקות להרפיה עצמית.
לאחר שבועיים מצבה החל להשתפר התקפי החרדה ירדו
בתדירותם ובעוצמתם והיא החלה לישון "כמו תינוק" לפי הגדרתה.
 הטיפול נמשך כשלושה חודשים ולאחר הפסקת הטיפול היא המשיכה בתרגילי ההרפיה ובמידת הצורך באה מדי פעם לטיפול בתקופות שהיא חוות בהם סטרס גבוה.

מהם יתרונות של הרפואה הסינית המשולבת לטיפול בחרדה?

הרפואה הסינית המשולבת כשמה כן היא משלבת את השיטות של הרפואה הסינית - דיקור סיני בשיטת האיזון, צמחי מרפא טווינה ותזונה סינית עם טיפול בתטא הילינג ודמיון מודרך.
טיפול זה מאפשר לגשת לאדם הסובל מהחרדה ממספר כיוונים שונים וליצור ריפוי יעיל, נעים ומרגיע עם השפעה ארוכת טווח. אנחנו משלבים טיפול פיזי, אנרגטי ופסיכולוגי- עמוק.
המפגש הראשון מתחיל באבחון שלאחריו נקבעת האסטרטגיה הטיפולית ושיטות הטיפול הרצויות.
לעיתים כבר בטיפולים הראשונים מורגשת הקלה בחרדה, אך יש צורך להתמיד בסדרת טיפולים על מנת לראות תוצאות לטווח ארוך.

מהי חרדה ?

חרדה היא תגובה טבעית של הגוף למצבי חירום.  כל אדם חווה לעיתים חרדה מסוימת , לפני מבחן, בנאום מול קהל, במצבי לחץ, אך בדרך כלל החרדה היא זמנית ולא פוגעת באיכות החיים.
במקרים מסוימים החרדה חוזרת על עצמה ונהפכת לחלק מהחיים ואז ישנה פגיעה באיכות החיים ויש לקבל טיפול.
החרדה מתבטאת בצורה פיזית ונפשית כאחת, לעיתים ניתן לטעות בה במחלה אחרת ובחדר מיון נתקלים לעיתים במטופלות שמגיעות עם תלונות של התקף לב שמתברר להיות התקף חרדה.
החרדה מחולקת למספר קטגוריות עיקריות:

התקפי חרדה-
התקפי חרדה מכונים גם התקפי פאניקה. משמעות השם נובע מתגובת בהלה חריפה שמתרחשת שוב ושוב ללא סכנה מציאותית אובייקטיבית.
אנשים הסובלים מהתקפי חרדה חווים מקרים של בהלה אשר גורמות להם להרגיש כאילו יש להם התקף לב או שהם עומדים להשתגע, ללא כל סיבה נראית לעין. התסמינים כוללים דפיקות לב, כאב או אי נוחות בחזה, הזעה, רעידות, תחושות של דקירות, שריפה פנימית, תחושה של חנק, פחד ממוות, פחד מאובדן שליטה ועוד.

אגורפוביה-
אגורפוביה היא הימנעות ממקומות סגורים מהם המילוט עלול להיות קשה בעת ההתקף. במצבים הקשים אנשים מפחדים לעזוב את ביתם , או מסגלים לעצמם אזורים בטוחים מהם הם לא מסוגלים לצאת.האגורפוביה מתלווה לעיתים להתקפי החרדה.

Post Traumatic Stress Disorder -PTSD-
פוסט טראומה PTSD הינה תולדה של חשיפה לאירוע טראומתי כלשהו, כדוגמת תקיפה על רקע מיני או פיזי, פיגוע או מלחמה, תאונת דרכים, חשיפה או צפייה במוות וכדומה.
שלושה סימפטומים עיקריים נלווים לתופעת ה PTSD: "התנסות מחודשת" באירוע הטראומתי (כדוגמת הבזקים פתאומיים וחלומות בלהה), נטיות הימנעות (כדוגמת הימנעות מחזרה למקומות הקשורים לטראומה) ואובדן תחושה רגשית (התנתקויות). כמו כן נפוצות גם תופעות פסיכולוגיות כדוגמת קשיי הירדמות, תחושת אי-שקט או פגיעה ביכולת הריכוז. בטווח הארוך עלולה להתרחש פגיעה באיכות החיים, בתפקוד בעבודה, בחיי המשפחה ועוד.

הפרעה טורדנית כפייתית -Obsessive-Compulsive Disorder (OCD)
ב – OCD, האדם מוטרד ממחשבות שאינן פוסקות (אובססיות) המשקפות חרדה או פחדים מוגזמים.
 אובססיות אופייניות מתייחסות לדאגה מהידבקות בזיהום, חששות הנוגעים להתנהגות בלתי הולמת או התנהגות אלימה. האובססיות עלולות להוביל את היחיד לבצע התנהגויות טקסיות - קומפולסיה, כגון נטילת ידיים, חזרה על ביטויים או אגירת חפצים, בדיקה של פעולות שגרתיות כמו- האם כיביתי את המזגן, איטיות- ביצוע שיגרת היום באיטיות מוגזמת כמו סידור הארון במשך שעות.
כל הפעולות הללו  מיועדות  להפחית את החרדה הנגרמת מן המחשבות האובססיביות.

פוביה ספציפית- Specific Phobia-
פוביה או בעת בעברית, היא פחד ובהלה חריפים ומוגזמים לאובייקט מסוים או למצב מסוים שאינם מעוררים תגובות כאלה בקרב רוב האוכלוסייה. לדוגמא, פוביה מחיות (עכבישים, ג´וקים, כלבים, חתולים), פחד גבהים (מעליות, מגדלים, טיסות), מצבים רפואיים (זריקות, בדיקות דם, רופא שיניים), ועוד. כאמור, רמת הפחד אינה הולמת את המצב, ואפילו הסובלים מהבעיה מכירים בכך שתגובתם בלתי הגיונית. פוביה תוגדר ככזו כאשר הפחד של הפרט פוגם בשגרת היומיום שלו, בתעסוקתו ובאיכות חייו. כל עוד הפחד הוא סביר הוא לא ייחשב לפוביה.

חרדה חברתית--Social Anxiety Disorder (SAD)
חרדה חברתית, מאופיינת בתחושת חרדה קיצונית ומוגזמת בכל הקשור לשיפוט ע"י אחרים או התנהגות העלולה לגרום לתחושת מבוכה או הפיכה למקור ללעג חברתי. חרדה מוגברת זו עשויה להוביל להימנעות ממצבים חברתיים שונים, פחד לדבר בציבור, פחד ממפגשים עם אנשים חדשים,
פחד מאכילה ושתייה בציבור ועד.
הסימפטומים הנלווים להפרעה זו הם: דפיקות לב מואצות, חולשה, נטייה להסמיק והזעה מוגזמת.
אנשים הסובלים מהפרעה זו הם בעלי רמה גבוהה של מודעות לסממנים הפיסיים של תחושת החרדה והחשש שאנשים אחרים ישימו לב, ישפטו אותם ויקבלו רושם שלילי לגביהם.

הפרעת חרדה כללית  Generalized Anxiety Disorder (GAD)-
מאופיינת ע"י דאגנות יתר מוגזמת ובלתי מציאותית. אצל מבוגרים החרדה מתמקדת בנושאים כגון בריאות, כסף, משפחה או קריירה. בנוסף לדאגנות כרונית, תסמינים של GAD כוללים ביטויים פיזיולוגיים כגון רעידות, כאבי שרירים, בעיות שינה, כאבי בטן, סחרחורת ומתח כללי.
ככלל, קשה לאבחן GAD כי אין בה תסמינים דרמטיים כגון התקפות פאניקה, קוצר נשימה וכדומה, כפי שקיימות לעיתים בהפרעות חרדה אחרות. אבחנה פסיכיאטרית מחייבת כי במשך ששה חודשים, ימי ההופעה של הדאגנות עולים על מספר הימים בהם הדאגנות אינה מופיעה.

הטיפול המערבי בהפרעות חרדה -
הטיפול המערבי בחרדה יהיה טיפול תרופתי, בעיקר באמצעות תרופות נגד דיכאון, עשוי להיות מועיל בטיפול בהפרעות חרדה ולרוב נעשה שימוש בו בשילוב עם סוגי טיפול אחרים, כדוגמת תרפיה קוגניטיבית-התנהגותית.
התרופות הנפוצות לשימוש בהפרעות חרדה הן ממשפחת SSRI (selective serotonin reuptake inhibitors). כמו כן יש שימוש בבנזודיאזיפינים, (benzodiazepines) טריציקליקים (tricyclic), חסמי בטא (beta blockers), ו- MAOI (Monoamine oxidase inhibitors).

הטיפול בהפרעות חרדה ברפואה הסינית המשולבת-

הנפש (shen) על פי הרפואה הסינית שוכנת בלב אך בנוסף לכל איבר יש נפש משלו.
הנפש יכולה להיות מופרעת על ידי גורמים פיזיים כמו חוסר דם, ליחה, חום ועוד, או , על ידי גורמים נפשיים כמו מחשבות טורדניות, רגשות ועוד.
כאשר אדם הסובל מהפרעת חרדה מגיע לטיפול ברפואה סינית הוא עובר אבחון על ידי המטפל ברפואה סינית.
על המטפל למצוא מהו שורש הפרעת החרדה, מהו הגורם הפיזי והנפשי שגורם לחרדה.
על פי הרפואה הסינית ישנם מספר גורמים שיגרמו להפרעת חרדה.
תיתכן מעורבות של מספר איברים: לב, טחול, כבד כליות עם סינדרומים שונים של חסר צ´י , חסר דם, חסר יין, תקיעות של צ´י או דם,חום, ליחה ועוד. (להסבר על האיברים לפי הרפואה הסינית לחץ כאן)
האבחנה המבדלת ברפואה הסינית בין הסינדרומים מתבצעת על ידי תשאול המטופל, בדיקת הדופק הלשון וסימנים נוספים.

הטיפול ברפואה סינית יהיה טיפול משולב של דיקור סיני וצמחי מרפא.
בנוסף לכך טיפול בטווינה – פיזיותרפיה סינית, עוזר להורדת המתח השרירי הרב האופייני לאנשים חרדתיים, ולהרגעה.
לעיתים יש צורך בהתאמת תזונה נכונה למטופל .
ההתאמה של התזונה נעשית בהתאם לסינדרומים מהם סובל המטופל.
למשל מטופל עם ליחה יתבקש לא לאכול מוצרי חלב, סוכר , וקמח לבן.
הטיפול ברפואה סינית מונע את הצורך להיות תלוי בתרופות כימיות שיש להן תופעות לוואי.
צמחי המרפא הסיניים לעומת התרופות המערביות נלקחים רק לזמן מוקצב ואין להם ברוב המקרים שום תופעות לוואי.

בנוסף לרפואה הסינית אני משלב טיפול בתטא היליניג - שייחודו טיפול בדפוסי חשיבה, אמונות וטראומות שנמצאים בתת מודע ובורב המקרים אין לנו גישה אליהם. דרך התטא הילינג ניתן לנקות את הדפוסים האמונות והטראומות הלא רצויות ובכך לטפל בגורם השורש לחרדה.

שיטה נוספת ומאוד יעילה כהשלמה לטיפול, היא ההרפיה - דמיון מודרך- מדיטציה.
 לא משנה השם ...העיקר הוא שהמטופל לומד להרפות את עצמו ולומד לשבור את מעגל הקסם של פחד מחרדה שגורם לעוד חרדה ועוד פחד וכו´.
ההרפיה היא כלי שהמטופל מאמץ על מנת שיוכל לטפל בעצמו ולא להיות תלוי בטיפול לכל חייו..

יש לציין שמתגובות האנשים, לאחר קריאת מאמר זה, כל אדם מרגיש שיש לו קצת מזה וקצת מזה, גם אם הוא אינו סובל באמת מחרדה.
הרעיון הוא שגם לאנשים בריאים יש פחדים וחרדות, אך הם מסוגלים להתמודד איתם מבלי שיפריעו לאורח חייהם.
האדם החרדתי צריך ללמוד צורת חשיבה שונה מזו שהורגל אליה דבר שיגרום להורדת סף החרדה.
במהלך החיים שלנו אנו מאמצים לעצמנו דפוסי חשיבה, צורות התנהגות, תגובות מסוימות לרוב בכלל ללא בחירה מצידנו, פשוט מעתיקים מההורים, חברים, טלוויזיה וכו´.
חשוב להבין שהתגובות האלו אנחנו אימצנו ואתן ואנחנו יכולים להחליף אותן באחרות יותר מוצלחות, אם רק נרצה ונתמיד בכך.
אין מניעה ואפילו לעיתים רצוי לשלב את הטיפול ברפואה סינית עם טיפול פסיכולוגי, או טיפול תרופתי במידת הצורך.

מאת: אלעד שלו מטפל ברפואה סינית, דיקור סיני, טווינה, צמחי מרפא.

רפואה סינית       צמחי מרפא        דיקור סיני       טווינה      מטפל ברפואה סינית        אבחנה ברפואה סינית

דיאטה הרזייה  מיגרנה    טיפול בכאב   פציאליס   חרדה   טחורים   פריצת דיסק   כאבי גב   קרוהן וקוליטיס

התעלה הקרפאלית  מערכת החיסון  בלוטת התריס  שפעת  הרפס  כתף קפואה  מעי רגיז  ברכיים  אסטמה

אנמיה   תסמונת קדם ווסתית   גיל המעבר   מרפק טניס  דורבן בעקב  קרע בגיד  פטריה בנרתיק  אלרגיה